BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, October 18, 2010

Perbandingan Ujian Pencapaian Dan Ujian Bakat

Ujian pencapaian yang juga disebut sebagai ujian sumatif adalah jenis ujian yang diberi setelah kursus tamat dan tujuannya ialah untuk menilai hasil pengajaran. Ia diberikan untuk menilai kemajuan murid dalam pelajarannya dan juga untuk mengukur pencapaian murid secara menyeluruh.

Ia bertujuan untuk menentukan setakat mana pelajar telah menguasai kemahiran, bahan atau isi pelajaran yang telah diajar kepada mereka. Biasanya soalan-soalan yang dikemukakan pula berkaitan dengan isi pelajaran yang telah diajar sahaja. Pembentukan ujian ini adalah berasaskan sukatan pelajaran.

Ujian pencapaian adalah berterasakan ujian rujukan norma. Ujian ini bertujuan untuk mengukur aspek pencapaian akademik, aplitud, sahsiah, minat, sikap dan sebagainya. Ujian ini juga bertujuan untuk mengukur sejauh mana sesuatu kumpulan murid atau seorang murid berkenaan telah menguasai sesuatu topik yang telah dipelajari.

Ujian pencapaian boleh dijalankan pada akhir kursus atau setelah tamatnya sesuatu unit pembelajaran atau mengikut penggal atau semester persekolahan. Ia juga merupakan peperiksaan untuk menentukan penempatan jenis sekolah dan jurusan pelajar.

Ujian bakat adalah ujian untuk menguji tentang kebolehan, iaitu membuat telahan bakat seseorang individu. Ujian jenis ini adalah khusus untuk menelah prestasi seseorang pelajar dalam pelajaran atau kemahiran bahasa asing yang akan dipelajarinya. Ia melibatkan data-data bahasa yang ‘artifical’ yang mengandungi pelbagai unsur bahasa seperti fonetik, tatabahasa, perbendaharaan kata dan sebagainnya.

Ujian bakat bertujuan untuk mengesan bakat seseorang pelajar dalam menguasai bahasa asing sama ada khusus pada satu-satu bahasa atau secara keseluruhan.

Ujian ini juga bertujuan untuk mencungkil bakat dan keistimewaan seseorang. Kaedah ujian bakat ini sesuai untuk penempatan pelajar dan pemilihan pengkhususan.

Hasil ujian direkod dan dianalisis untuk membantu guru memahami masalah pelajar dan mengenalpasti pelajar yang berbakat untuk mempelajari sesuatu bahasa dengan cepat.

0 comments: