BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, October 18, 2010

perbandingan Antara Ujian Rujukan Norma Dan Ujian Rujukan Kriteria

Ujian rujukan norma ialah ujian untuk membandingkan pencapaian pelajar. Perbandingan ini dibuat antara seorang pelajar dengan pelajar yang lain atau antara satu kumpulan dengan kumpulan yang lain dalam ujian yang sama. Misalnya ujian PMR, SPM, STPM dan sebagainya.

Ujian ini juga bertujuan untuk menentukan kedudukan seseorang murid itu di kalangan murid-murid yang lain. Ujian ini adalah sejenis ujian sumatif. Aras kesukaran ujian ditetapkan pada tahap 25% mudah, 50% sederhana dan 25% lagi sukar. Kekurangan ujian rujukan forma ialah keputusan ujian tidak menggambarkan sama ada murid adalah bersedia untuk bergerak keperingkat yang lebih tinggi atau lebih baik.

Ujian ini juga tidak sesuai untuk megukur objektif afektif dan psikomotor contohnya nilai dan sikap adalah bersifat peribadi, oleh itu membandingkan murid adalah tidak sesuai. Untuk mengukur pembeljaran psikomotor satu ketetapan keterangan adalah perlu untuk membuat penghakiman ke atas individu. Ujian rujukan norma lebih menjurus kepada sikap pilih kasih.

Ujian rujukan kriteria adalah ujian untuk membandingkan pencapaian pelajar dengan kriteria yang telah ditetapkan. Ianya tidak melibatkan perbandingan antara calon. Ianya digunakan untuk menentukan pencapaian individu mengikut piawaian atau kriteria tertentu yang telah ditetapkan dalam sesuatu bidang dan kemahiran pembelajaran.

Ujian ini dijalankan selepas sesuatu kemahiran telah diajar dan keputusannya digunakan untuk membandingkan kriteria yang telah ditetapkan sebelumnya. Contohnya, ketetapan atau kriteria telah ditetapkan bahawasanya murid harus dapat menjawab sekurang-kurangnya 6 soalan daripada 10 soalan dengan betul tetapi jika murid hanya dapat menjawab 4 soalan dengan betul maka murid itu dianggap gagal untuk menguasai kemahiran yang telah ditetapkan.

Ujian yang dijalankan atau ditetapkan kepada objektif pembelajaran dipanggil ujian berasaskan objektif atau rujukan objektif. Ujian rujukan kriteria merupakan salah satu cabang dalam ujian formatif dan oleh itu memerlukan tindakan pemulihan dan pengayaan

0 comments: